čtvrtek 19. prosince 2013

Skotsko na motorce

Setřela jsem pavučinu ze staré, ošuntělé mapy Skotska, kterou Herbert našel na půdě a zasunula jsem ji do přihrádky Tankvak. Trasa, kterou předtím vyznačil vybledla, ale byla rozpoznatelná. Chtěli jsme ji následovat. Na motorce, která tehdy vlastně ještě nebyla, alespoň ne oficiálně.Herbertovi se podařilo to, o čem mnozí sní. Jeho vášeň k cestování na motorce úspěšně proměnil na práci na plný úvazek. Jeho dítě se jmenovalo Touratech. Ve Schwarzwaldu pracovalo 198 motocyklových nadšenců pocházejících z 18 zemí na zdokonalení praktických řešení a detailů pro všechno, co je zapotřebí, aby bylo možné na motorce jezdit co nejdéle. V Streetline laboratoři vymýšleli technici nové díly pro nezvyklé BMW R 1200 RT. Při hledání vhodného místa pro test nových doplňků, skenuje Herbert v hlavě virtuální mapu světa a zůstává viset při Skotsku.  Podruhé na silnici: Německo - Francie - Lake District. Kvůli zkratce točíme kilometr po kilometru po monotónní asfaltové silnici M6 od Doveru až po Windermere. Obraz z cesty se jeví v pořadí: černé jezera lesknoucí se v světle fungující do očí jako alobal, skrčené domy ze šedého kamene, sluneční skvrny na zelených kopcích, bílé klubíčka ovcí na fialové planině, úzké a strmé stezky, které se stáčejí zatáčku po zatáčce do strohé samoty Cumbrian Mountains.

Gretna Green

Když jezdili poštovní kočáry z Londýna do Edinburghu, byla Gretna Green první vesnice ve Skotsku do níž zavítali. Přes 200 let se chodili do kovářské vesničky oddávat mladí lidé. Bez povolení rodičů se zde mohli čtrnáctiletí chlapci oficiálně ženit s dvanáctiletými dívkami. Skotské zákony umožňovaly uzavřít manželství jakmile byli na svatbě přítomni dva svědci. Naštvaní otcové se do poslední chvíle snažili všemožně sňatkům zabránit. Dnešní Gretna má už jen málo z tehdejší romantiky, takže jedeme dál na západ.

Mull of Kintyre

V roce 1977 běžel v rádiích hit Mull of Kintyre. Po rozpadu skupiny Beatles utekl Paul McCartney se skupinou Wings do malého studia na poloostrov Kintyre, aby opět se věnoval hudbě. Herbert chtěl k tomuto výběžku bezpodmínečně jít.Kuriozita: I lidé z britské filmové cenzury byly hotovi z toho, když si lépe prohlédli poloostrov Kintyre na mapě a uviděli nuže obrysy lehce ztopořeného penisu. I to byla inspirace k napsání Mull of Kintyre. A proto nesměl v žádném filmu v Británii stát kterýkoli mužský pohlavní orgán strmější než se sklání daný poloostrov ke Skotské pevnině.Bohužel bouře kříži naše plány a tak nemůžeme putovat po Herbertově stopách z minulosti. Chtěli jsme vystoupit na vrchol zdejší hory a hodit pohled na severní Irsko.Island Hopping (skákání ostrovy) je taktika, kterou jsme utíkali před černou stěnou mračen, která nás stále ohrožovala. Ze Skotské pevniny na ostrov Arran, odtud na Kintyre k Isle of Mull, zpět na pevninu a nahoře na Skye.

Hry Highland Games v Glenfinnan

Břehy Loch Shiel jsou stejné jako jarmark: z malých stánků kde se prodává lepkavá cukrová vata, prase na rožni rotuje nad horkým grilem pivo teče proudem. Nevázaná atmosféra. Silní muži s rameny jako pivní sudy a stehny jako sudy na whiskey si měří síly na louce přeměněné na arénu. Jsou vysoce koncentrovaní. Diváci napjatě sledují disciplíny těžké váhy,přeložení kmene stromu, vzpírání kamenů, házení kladivem.Dívky před přísnými rozhodčími tančí tradiční skotské tance. Hráč na dudy fouká s nateklou krční tepnou, zatímco si šedovlasý rozhodčí dělá poznámky.

Severní část Highlands:


 Drsný západ, něžný východ Grandiózní kulisa hory Eilean Donan, která tiše trůní nad tmavým jezerem Loch Duich, mizí ve zpětném zrcátku. Před námi leží nejdivočejší kus Skotska, robustní západní pobřeží. Opuštěné ulice vedou k zuřivému moři. Prostá krása: duha se táhne přes větrem ošlehanou rovinu se zakrslými borovicemi a bodláčím.Cestou k útesu Dunnet Head, nejsevernějšího cípu Velké Británie, se země zjemňuje.Zamračený den je však bez větru. Je to čas na piknik, ale ne pro nás. Hladové komáři nás napadají po tisících. Je srpen, období kousání. Naše krev, která v porovnání s tou skotskou ještě nechutná po whiskey, přichází samičkám vhod při produkci vajíček.Vyudit se v kouři ohniska, chemické pochodně, přilby ponechány na hlavě, tuhé kouření, to jsou obranné strategie, které odmítáme. Zdá se, že vypití velkého množství tvrdého alkoholu způsobuje, že malé komáři při zapíchnutí umírají na otravu alkoholem. Díky tomu máme do rána klid.Angel Share nám ukazuje cestu do Glen Ord. Voda života, která se pálí v tomto lihovaru je jedinečné pivo zvané Singleton. Plochá láhev, která je jako stvořená pro uložení do kufru na motorce, nás provází k monolitu na A 68. Na hranici mezi Skotskem a Anglií Herbert říká:  Teď už vím, jaký motocykl jsem si přál před třiceti lety.




Skotsko je zelená krajina, avšak prší zde během všech čtyř ročních období. Třeba se přizpůsobit stále se měnícím podmínkám. Déšť, mlha a občas vykoukne i slunce.Kdo však hledá krajinu s výrazným charakterem, určitě se se zdejším počasím hravě vypořádá. Jemné kopce východní vysočiny dávají zemi jistý přívětivý obraz naproti drsnému západnímu pobřeží, kde najdete hluboké fjordy, tajemné rašeliniště a rozeklané hory.Skotové mají svůj charakteristický smysl pro humor, což je vzhledem k pochmurné podnebí překvapivě pozitivní rys. Jsou přátelští, ochotní a hrdí na své kulturní dědictví.
Byla by škoda jít do skotská a neohlédnout si pořádně alespoň jeden zachovalý středověký hrad, klasické hry Highland Games a neochutnat místě pivo.Skotská kuchyně je jednoduchá a výživná. Typický jídelníček může vypadat například takto: kaše a jelito na snídani, haggis  vnitřnosti vařené v ovčím žaludku, na oběd, čaj a koláče na odpolední svačinu a uzená treska na večeři. Vše zakončeno skleničkou whiskey.



Ubytování najdete ve všech větších městech jakékoliv kategorie a v jakýchkoliv cenových relacích. S ubytováním to bude horší v odlehlých končinách. Naleznete zde také krásné kempy, ty však kvůli počasí využije asi jen někdo s dobrým vybavením. V noci zde může být pořádná zima a v červenci a srpnu si na vás zgustnout komáři.


Jízda na motocyklu pozor je třeba si dát hlavně na používání správné strany cesty. Pokud budete nepozorný velmi snadno se ocitnete v protisměru. V odlehlých krajích jste v přírodě doslova sami se svým motocyklem. Proto je dobré natankovat a najíst se vždy když se naskytne příležitost.
Podmínky pro jízdu mohou být buď to velmi dobré nebo naopak velmi špatné. Zatímco zkušení motorkáři se na úzkých odlehlých cestičkách dobře pobaví, nezkušení mohou zase rychle přijít k nečekanému úrazu. Dobytek a ovce se zde často volně pohybují i ​​po silnicích.

1 komentář :

  1. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milovník střední školy, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte doktora Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Viber prostřednictvím +2347013499818

    OdpovědětVymazat