čtvrtek 19. prosince 2013

Karavanem po Norsku

Půlnoční slunce, světlo skoro 24 hodin denně, místy nehostinná a drsná příroda, nevyzpytatelné počasí, ale přitom neuvěřitelná krása takové je Norsko v letních měsících.Rád cestuji, proto jsem si v roce 1995 založil cestovku. Od té doby se mi podařilo toho procestovat hodně, ale jak už to bývá, na perličky z cest se časem zapomíná. Proto se v každé volné chvíli na cestách snažím zaznamenat si své zážitky do cestovatelských zápisníků.. Moje letní představa o dovolené je vzít si karavan, své nejbližší a jít se brouzdat někam po světě. Půlnoční slunce, světlo skoro 24 hodin denně, místy nehostinná a drsná příroda, nevyzpytatelné počasí, ale přitom neuvěřitelná krása takové je Norsko v letních měsících.   Nejen proto, že jsem se tam před lety dal dohromady s mou nynější manželkou, ale zejména pro své krásy. S rodinou každoročně jezdíme s karavanem na několikatýdenní cesty po světě. V roce 2008 jsme navštívili Norsko. Cestu jsme absolvovali s našimi dvěma dětmi - Leuška měla 2 roky a Jakubko 4. Díky této cestě mohli vidět naživo  Santa Clause alias našeho Ježíška. Kdo nevěří, že i za polárním kruhem se nacházejí nádherné bílé tropické pláže a moře modrozelené barvy, ve kterém se  dá koupat. V Norsku mají velmi štědrý sociální systém. Nikdo zde nemůže být nezaměstnaný stát mu je povinen najít práci ale daně jsou zde v některých kategoriích až 80%! Do důchodu se odchází v 67 letech muži i ženy   Jelikož chtějí zamezit vylidňování nehostinných oblastí, dotují každé zemědělské pracovní místo cca 33000 € / ročně. V jižnější  oblasti Norska, jsou na svazích velké ovocné sady, na kterých se pěstují třešně, jablíčka, hrušky, maliny a jahody. Hardangerfjord je prý dost teplý a na svazích se tak vytváří vhodná mikroklima. V každém případě červené třešně a zasněžené kopce mi nejdou velmi dohromady, ale jak vidno, možné je všechno. Během naší karavanashow  po Norsku jsme vyrazili na turistiku k třetímu největšímu ledovci Norska - Folgefonn, přesněji k jeho splazu Buer. Cesta vedla přes krásný les kolem bouřlivé tekoucího potoka, který vznikl z tajícího ledovce (ten má 37x24 km a je hrubý 300 m). Šli jsme tak blízko, pokud to bylo možné a ledovec byl opravdu nádherný. Podívali jsme si i dvouramenný vodopád Latefossen. Počasí v Norsku je nevyzpytatelné, což se potvrdilo i během našeho pobytu, když jsme se přibližovali k Bergenu, nejdeštivějšího městu v této zemi. Srážky tu ročně dosahují až 2200 mm, takže zde prší třikrát více než u nás.

Bergen

Má 220 000 obyvatel, je druhým největším městem Norska. Na hlavní pěší zóně Trolgalmenningen vystupoval asi 50-členný černošský soubor. Byla to směs černošských a moderních tanců a dechové hudby. Bergen mě asi 3 největší zajímavosti: rybí trh, starou bergenskou čtvrť a akvárium.
Při přístavu je čtvrť Torget, která má veselou a rušnou atmosféru. Nachází se v ní známý rybí trh, na kterém nemůže pobýt dlouho ten, komu vadí produkty rybolovu.Prodávali zde kdejaké rybí pochoutky, krabi, krabí paštiky, lososy, lososí plátky, asi 10 druhů kaviáru, salámy ze všeho možného např. ze sobů.Co je však nejkrásnější v tomto městě, je 58 dřevěných domů staré obchodní čtvrti Bryggen, které jsou zapsány v světovém kulturním a přírodním dědictví UNESCO. Jsou to vlastně poslední zbytky budov, kterých zde bylo v minulosti mnohem více. Ale požárům, výbuchům munice v přístavu a podobnými nehodami se téměř všechny domy zničily. Nyní jsou v nich obchůdky a restaurace. Domy jsou dřevěné z hrubých prken na kamenných základech. Byli jsme překvapeni, že i Bergen má podobný problém, jak mají Benátky. Také upadá a za poslední roky upadl asi 100 cm. Za několik let budou možná již základy těchto domů pod vodou. Počasí nám vyšlo skvěle.Dokonce vykouklo i sluníčko a bylo docela teplo. Možná i 17 ° C. Bergen akváriu - akvárium v Bergenu je známé zejména tučňáky a lachtany. V budově bylo 70 akvárií s rybami hlavně z norského pobřeží, ale jsou zde i krokodýli, hadi a ještěři a množství sleďů.

Zastávka - Floro

Floro je nejzápadněji Norské město, 5 ° východní délky a 61 ° severní šířky, má kolem 8500 obyvatel. Je to malé klidné městečko s dřevěnými domky, dokonce i takové malé 2-3 bytovky byly ze dřeva. Klasická barva domů - tmavočervená a okna a kolem oken byly bílé. Před domy plápolají na stožárech norské zástavy. Norové jsou hrdý národ. K mému překvapení tu mají i letiště. Vlastně každé takové městečko má v Norsku letiště. Dostat se odsud rychle do civilizace je problém.Jezdí zde autobusy - to je však do Trondheimu nebo do Osla přes 10 - 14 hodin jízdy, vlaky zde nemají a světoznámou pobřežní linkou Hurtigruten je to také nadlouho  Hurtigruten je lodní linka, která spojuje všechny pobřežní města od jihu až po sever a je jakousi nervovou soustavou celého pobřeží, protože vše důležité se zde vozí a převáží loděmi. Kdysi bylo Floro rybářskou základnou, lovili se zde hlavně tresky a sledi. Nyní zde vzkvétá hlavně rybaření, oprava lodí, služby a hlavně ropné plošiny v moři. Třetí červnový víkend bydlí ve Flore festival zaměřený na nejdelší nosatý stůl na světě. Kdysi začalo Floro s jiným městem soupeření, kdo udělá delší stůl s rybími jídly. Po letech soupeření nakonec to jiné město odstoupilo a Floro si dodnes drží své prvenství v Guinnessovy knize rekordů I v tomto roce měl stůl 350 ma bylo na něm 1,3 t sleďů. A to vše zdarma!  Ve městě byla veselá atmosféra, kolotoče, stánky.Na hlavní ulici byly rozloženy stoly pro lidi. Hráli zde různé norské skupiny tradiční i moderní písně. Po proslovu se rozdali na stoly talíře, příbory, nakrájené chleby, minerálky, limonády, nealkoholické pivo, upečené brambory a nakonec i asi 5 druhů salátů ze sleďů. Chutnalo to asi jako zavináče naložené v různých omáčkách, s různými přílohami. Některé byly s hroznem, další s broskvemi, cibulí, jogurtem.  Po ulici rozdávali nanuky bylo 10 ° C. Zajímavostí byly i ženy, které se sem vybrali oblečené jakoby bylo 30 ° C, nohy holé, pouze boty na přezky. Ale měli pěkně červeně nalakované nehty, kdy je mají ukázat, když zbytek roku zde mrzne .Naším dalším cílem v Norsku byla vesnička Olden, která se nachází ihned při jednom z ramen fjordu uprostřed zasněžených hor.Pár domů, škola, 2 obchody. Zajímavé je to, že na dveřích obchodů chybí otvírací hodiny. Norové je asi nepotřebují. Otevírají obvykle v 9:00. a zavírají cca o 20.00-22.00 hod.  v sobotu do 16.00 hod. v neděli zavřeno. Co nás však zmátlo bylo to,že zboží zůstává vyložené před obchodem i po jeho zavření. U nás by to bylo do pár hodin rozkradené. Nebyly to sice nějaké extra drahé věci - cca do 15 €. Jednou ráno se stala neuvěřitelná věc. Vzbudil jsem se a přes střešní okno karavanu jsem viděl modrou oblohu a svítící sluníčko. Nechápu, ale ihned budíme děti, snídáme a vyrážíme do hor, aby nám to počasí vydrželo pěkně hlásili pouze dopoledne.

Zamířili jsme si to do severní části ledovce Jostedalsbreen, jde o největší pevninský evropský ledovec o rozloze 487 km2.Také má největší tloušťku ledu - až do 400 m. Leží v nadmořských výškách nad 1000 mnm, kam se běžný člověk těžko dostane, ale ve více údolích sbíhají dolů splazy z ledovce. Tak je to i při ledovcovém jazyce Briksdalsbreen, kde led dosahuje až nadmořskou výšku 349 mnm Neuvěřitelné.
Po cestě jsme procházeli kolem jezer, na hladinách kterých se odrážely jakoby v zrcadle čerstvě zasněžené vrcholky okolních skalnatých hor. Nádhera. Na konci 23 km dlouhé doliny byla odbočka do kopce směrem k Briksdalsbreenu. Slunce svítilo, konečně jsme měli opět krátká trička, vždyť bylo 14 ° C. Cesta nahoru byla krásnou přírodou v údolí, v níž hučela říčka z roztátého ledovce, uprostřed cesty padal lze 50 metrový vodopád. Cesta nahoru trvala necelou hodinku, Kubko ji statečně vyšlapal.Těšil se na sníh, který jsme mu už dlouho slibovali. Turistický chodník se sem tam potkával s pěšinkou, po níž vyvážely pohodlné turisty  většinou Japonce na vozidlech, které se podobaly autíčkům na golfových hřištích. Když jsme konečně vyšli nahoru, dostali jsme se do blízkosti ledovce, pod kterým bylo asi 1 km ledovcové jezero. Na něm plavaly zbytky ledu z ulomeného ledovce. Briksdalsbreen se táhnul od jezera přes roklinu až vysoko do hor. Na vodopádech jsme potkali poměrně hodně Indů. Totéž bylo i na předchozích místech. Je to docela překvapující zjištění, že kromě již "klasických" turistů - Japonců začínají ve velkém cestovat i bohatí Indové. Další zastávkou byl národní park Dovrefjell-Sunndalsfjella, který se nachází nad Dombasom. Procházeli jsme křížem přes něj, stáli jsme každou chvíli. S rozlohou 4367 km2 je největším souvislým chráněným územím v Norsku, s nejvyššími horami kolem 2286 m. Tato rozlehlá, poměrně rovná, náhorní plošina je vhodným domovem pro polární lišky, sobi, rosomák a pižmone. Díval jsem hlavně, zda neuvidíme pižmony ale viděli jsme akorát tak vycpané v muzeu v Dombase. Pižmoni jsou velmi vzácní patří do čeledi turovitých, ale podobají se spíše  chlupatým zubrům. Váží 200-450 kg, žijí v Grónsku, Kanadě a na Aljašce. Tady v Norsku žili kdysi.  Po 2. sv. válce zde bylo z Grónska vysazeno 23 pižmonů. Poměrně se jim zde daří, nyní jich je kolem 80 ks. Zajímavostí je, že jediným predátorem pižmoňů je vlk. Vůči vlku se chrání tak, že býci utvoří kruh a rohy mohou rozpárat útočících vlků. Uvnitř kruhu zatím stojí samice a mláďata. Pokud jsou pižmone rozzlobené, tak Fucine a rychlostí 60 km / hod vezmou s sebou vše, co jim stojí v cestě. Později jsme se přesunuli do kempu v Roros. Počasí je nevyzpytatelné, "vtipné" je to, že nejteplejší je nahoře v Laponsku asi 700 km severně za polárním kruhem. Je tam dokonce teplejší, než v jižním Norsku.

Kouzelné město Roros

Je skvostem zapsaným v seznamu světového dědictví UNESCO. Od 16. století se zde až do roku 1977 těžila měď. Bylo to přesně 333 let. Nejdříve jsme šli do historického centra města, které lemují původní dřevěné domky, ty jsou téměř všechny chráněné.Podívali jsme si i místní luteránský kostel, který patří se 1670 místy k sezení k největším kostelem v Norsku. Dala ho postavit a dlouho ho i vlastnila těžební společnost. Kousek od kostela směrem k řece stály původní dřevěné domky horníků. U řeky stálo důlní muzeum, které se nám velmi líbilo.Nádherné byly funkční modely dolů a hutí na vodní nebo koňský pohon. Velmi pěkné byly i modely horníků pod zemí. Z boku byly provedeny malé otvory, přes které se dalo dívat dovnitř. Měď se zde přestala těžit v roce 1977 pro bankrot těžební společnosti. Na polárním kruhu jsme potkali Čechy motorkáře. Obdivujeme takové lidí. V takové zimě to není ani autem a karavanem bůhvíco, ale na motorce? Vždyť musí být zmrzlí, že se musí bát, aby se v ostřejší zatáčce nezlomili. Později jsme se vybrali na konec Lofot - do vesničky s nejkratším názvem na světě  A.V A jsme potkali první  Slováky. Byla to parta 8 starších pánů z Trenčína. Byli  tu společně na 4 týdny.   Během jízdy jsme vedle cesty viděli spoustu dřevěných stojanů na kterých sušili tresky. V lednu až březnu sem přivážejí ze severu tresky. A toto vědí rybáři už od poslední doby ledové před 10 000 lety, odkdy je sem chodí lovit. Na Lofotech zpracovávají ještě tresky tradičním způsobem. Osolené je nechávají asi 3 týdny sušit venku. Byl to neuvěřitelný pohled vidět tisíce se sušících ryb. Z ryb zpracovávají téměř vše. Hlavy posílají do Nigérie, kde tvoří základ oblíbeného pikantního pokrmu, jikry a mlíčí osolené dají do obrovských sudů a posílají do Německa, tresčí jazýčky jsou místní pochoutkou. A samozřejmě játra, z níž se vyrábí olej bohatý na vitamin D. Lov a zpracování tresek je na Lofotech hlavním průmyslovým odvětvím, ročně zde chytí asi 50000 tun. A opravdu, když jsme viděli, jak skládají ty tresky ze sušáků, tak si s tím nehráli. Na místní  radnici  stáli dva chlapíci, kteří sundávali ryby a házeli je do radlice. Když byla radlice plná, tak radlici se spoustou sušených tresek vysypali do přistaveného nákladního auta. No nehrají se s tím. Něco jim popadalo po zemi, ale nedělají s tím vědu. Naházeli zpět do auta a fungovali dál.

Nusfjord

Je malá vesnička při malém přístavu na jižním pobřeží. Nachází se zde malá zátoka s loďkami a domky na kůlech, nachází se zde kopec "Rorbuer" - původních rybářských domků. Při vstupu do vesnice chtějí od nás vstupné 50 NOK / osobu, ale když zjišťují, že vesnicí jen procházíme a jdeme na turistiku, tak vstupní nemusíme platit. Takový systém by asi u nás nemohl fungovat, protože všichni by asi  turistikovali .Vyrazili jsme na krásnou túru kolem pobřeží. Co by asi nikdo z nás nečekal, daleko za polárním kruhem jsou bílé tropické pláže a zářivé modrozelené moře U městečka Ramsberg je taková pláž. Malí si zde hráli s pískem a sklízeli mušličky. Mně to nedalo,vyzul jsem se, vyhrnul kalhoty a šel do vody.Byl jsem asi po kolena. Přece jen to nebylo na koupání. Tak 8 - 9 ° C. Do Svolvaeru jsme dorazili kolem 17.30. hod. V malém centru byl přístav, informační kancelář, hotýlky a pěkné domky kolem. Navštívili jsme i muzeum ledu. Naštěstí tam mysleli i na méně oděné a na recepci se daly půjčit teplé kabáty. V muzeu je stálých 6 ° C.Jsou tu výtvory z ledu. Nádherné sochy, tunely, podstavce na svícny, 3 m spirála se zamrzlými rybami. Pěkný a inspirující byl i bar z ledu, kde byly i poličky, barové židle, pult, sklenice prostě všechno bylo z ledu. A co podávali v baru? Přece ledově vychlazenou Finlandia vodku. U baru koukala asi 4 metrová ledová láhev vodky. Zima nám bylo "fest", tak jsme rychle pofotili a už se těšili na panáka  slivovice v karavanu.Dále jsme se přesunuli po E10 z Lofo přes další souostroví Vesterålen až do jejich nejsevernějšího bodu Andenes. Dopředu jsme si telefonicky zamluvili výlet na další den na velryby do Whalesafari. Vesteraly už nejsou tak hornaté jako Lofoty. Kupodivu jsou Vesteraly i norskou obilnicí. Stovky km za polárním kruhem se zde pěstuje pšenice. Díky teplému Golfskému proudu je zdejší podnebí mírné i když ne teplé  a daří se zde i této plodině. Jen si neumím představit, kdy zde mají žně, když tu každou chvíli prší. Asi pak vše obilí dosuší v sušičkách. Andenes je několikatisícové město, ve kterém mají všude po kopcích i podél moře samé antény, radary, velké sítě vojenských antén. Nacházejí se zde budovy s raketami a s nápisem Raketová základna Andoya.  Norsko, jako člen NATO má na tomto vhodném místě s dobrým dosahem a dostřelem na Atlantik svou základnu. Na místním vojensko-civilním letišti byly vojenské budovy zapuštěné do země a kvůli zamaskování pokryté zdejší vegetací.Náš kemp byl asi 1 km od raketové základny, a když jsme šli kolem, tak právě blikaly majáky a zvedala se odpalovací rampa s asi 3 m raketou. Pak raketu odpálili. Šla nad mraky a padla asi 2 km od pobřeží. Neměli jsme z toho dobré pocity. Ještě že žijeme v míru. A pak přišlo na řadu Velrybí safari. Začalo se rozdělením do skupin. Měli jsme 4 průvodce. Nejdříve nám všem podali pilulky proti nevolnostem. Na lodi to prý dobře hází, tak paráda. Od předchozí dne jsme se už dopovali domácími léky a toto jsme si dali ještě navíc. Jako první byla krásná diaprezentácie Andenes v létě i zimě, dále velryb, losů, polární záře. Pak jsme šli do muzea, kde měli kostru z velryby, druhu, který bychom měli vidět na moři. Seznámili nás s životem velryb a nakrmení informacemi i tabletkami proti zvracení jsme s odvahou nastupovali na loď.Bůhvíjak velká loď to nebyla. Šli jsme na moře s firmou, která je jedničkou v pozorování velryb na světě, tak jsme jim dali plnou důvěru.  Dokonce mají v pravidlech, že pokud neuvidíme velryby, máme další výlet zdarma . Šli jsme od pobřeží cca 60 km do vod Arktického oceánu nebo jak nás učili Severního ledového oceánu.Do 100 m hlubokých pobřežních vod zde zasahuje přes 1000 m hluboký podmořský záliv.Do kterého chodívá lovit cca 60 velryb. A to bylo to místo, kam jsme zamířili.Děti dostali povinně záchranné vesty. Všichni jsme dostali pytlík na zvracení, to nevěstilo nic dobrého. Naše loď kývala ze strany na stranu, jako nějaká malá ořechová skořápka. Asi po hodině houpání ztišili motory. Pořádně se ochladilo, bylo kolem 0 ° C. Tady už asi Golfský proud moře velmi neovlivňuje. Asi 200 metrů napravo od nás, mezi vlnami, někdo zahlédl vyfukující vodu do vzduchu. Byla tam velryba. Ihned naskočili motory a snažili jsme se k ní přiblížit co nejvíce. Měla kolem 14 metrů, byla trošku světlejší barvy. Jen se vyvalovala na povrchu a dýchala. Musela se pořádně nadýchat, aby vydržela 30-40 minut pod vodou. Asi po 5 minutách se velryba prohnula vkouzla pod vodu. Její charakteristický ocas nad vodou nám zamával a rozloučila se.Krása. Tato velryba s velkým nosem loví v hloubkách kolem 200 m. Sama váží 50 tun a za den sežere až 1 tunu potravy. Dokáže dokonce sežrat chobotnice s délkou než je ona sama. Do této oblasti chodí zejména samci, aby nabrali váhu a sílu a pak se plaví do oblasti Azor a Kanárských ostrovů, kde se stráví zbytek roku. Překvapilo mě, že velryby spí ve vertikální poloze, aby se neutopili a mohli dýchat. Další plán jsme trošku pozměnili. V 9 km vzdálené vesničce Bleik bývá výlet na ptačí ostrov s útesem na pozorování papuchalkov. Z přístavu jsme na ostrov šli sedm + kapitán + průvodce. Je to pták charakteristický pro severní oblasti Norska. Nejvíce jich je na ostrově Rost pod Lofoty, kolem Nordkappu, ale i zde na Vesteraly při Bleik. Každoročně zde na útesech hnízdí asi 100-tisícová kolonie papuchalkov. První papuchalky jsme viděli asi 1 km od vysokého strmého ostrova. Připadaly mi jako létající tučňáci. Tlustí, s malými úzkými křidélky. Z východní části ostrova byla v strmém kopci tráva, kde měli papuchalky v malých dírách vejce a tam i uhnízdili. Právě za 1-2 dny se měli líhnout malé.Papuchalky se dožívají 20-30 let, ale mívají vždy pouze 1 mládě. Při cestě zpět mě docela zaujal pub na pobřeží. Hlavně tabule před ním oznamující otevírací hodiny.Denně od 21.00 hod.. Neuvěřitelné. V pěkném kempu před Andenes byla možnost excelentního výhledu na půlnoční slunce. Byli jsme dost na severu, slunce zde zapadne někdy až v druhé polovině července. Navíc jsme byli na severu samotného ostrova, čili nám ve výhledu nic nebránilo. Asi do 22.00 hod.. bylo venku ještě docela příjemně. Pak sice slunce ještě svítilo, ale už nebylo teplé. Padalo níže a níže k obzoru a pak opět stoupá. Vidět slunce přesně na půli cesty mezi západem a východem o půlnoci je něco úžasné. Na další den jsme vyrazili dál, naším cílem byl Nordkapp. Po cestě k němu jsme viděli stále častěji tabule upozorňující na sobi. Nejdříve jsme je viděli jen osm. Cestou dál a dál na sever se naše setkání s nimi zintenzivňovaly. V horách jsme viděli dokonce stáda s cca 200 kusy. Sobi jsou buď šedé, šedobílé nebo na severu je často vidět i čistě bílé. Soby chovají místní laponské rodiny (Saam). Žijí polodivokých způsobem, některé mají dokonce zvonce či čísla v uších. Něco jako ovce u nás. Laponci ve svém charakteristickém modro-červeném vzorovaném oblečení prodávají výrobky ze sobů vedle hlavní silnici. Cesta na ostrov, na kterém Nordkapp leží, vede pod moře. Tunel vytesaný do skály má délku přes 6,5 km a klesá až do hloubky 211 metrů pod mořem. Celkem slušné klesání na začátku na konci tunelu.Abych nespálil brzdy, šel jsem dolů raději na dvojce. Na začátku tunelu byla pořádná mlha. Kdoví proč. Asi se voda ve větších hloubkách ohřívá od zemského povrchu, vypařuje a při východu se vytváří hustá mlha.

Nordkapp

Nejsevernější místo naší trasy, jakož i celé Evropy. Nachází se na 71 ° 10 '21'' severní šířky. Odtud je blíže na severní pól, jak do Osla v jižním Norsku. Slunce zde nezapadá od poloviny května do konce července. Nordkapp leží na 300 metrů vysokém skalním útesu. Je zde budova, v níž si turisté mohou prohlédnout v kinosále panoramatický, dobře zpracovaný, film o Nordkapp..Dále zde najdete prodejnu suvenýrů, pobočku nejsevernější norské pošty, před kterou stála řada lidí, kteří chtěli poslat známým pohlednici s razítkem nordkappské pošty. Nordkapp nezklamal ani teplotou. Přes oběd zde bylo +3 ° C, což je na 4. července celkem "slušná" teplota. Z Nordkappu vede i troška kratší cesta na jih, jak přes Finsko na Rovaniemi. My jsme si ji však vybrali proto, že jsme malým chtěli ukázat Ježíška (Santa Clause). Santa Claus Village se nachází přesně na polárním kruhu. Byla zde hlavní budova se Santou a spoustu obchůdků se suvenýry. Před Santovou budovou prochází polární kruh. Jakubko s Leuška byli na "Ježíška" velmi zvědaví. Na začátku byla recepce, kde dostali na krk vstupenku, ptali se jich, jak se jmenují, odkud jsou (vstup byl překvapivě zdarma). Pak jsme vešli do země pohádek. Procházeli jsme po velké lodi, po krách ledu, po stranách byly staré skříně, v nichž byly obrovské staré zaprášené knihy, možná 3000 stranové, asi ¾ metru vysoké. To si tam Ježíšek  a jeho skřítci zapisují, kdo jaké dárky dostane. Nakonec jsme přišli do velké haly, kde byly obrovské hodiny možná 10 metrové kyvadlo  které tikaly a každým tiknutím se Vánoce přibližovaly. U dveří za halou už čekal bradatý skřítek, který nás pustil dál  za Santou. Byl to Santa na úrovni. Ve svém křesle, s velkou bradou, s hlubokým hlasem.Santa slíbil, že přes Vánoce přijde a přinese dárky. Těch pár minut, co jsme byli u Santy a rozzářené tváře našich dětí nám určitě stály za těch pár set kilometrů, co jsme si sem zašli navíc.

Trondheim

Naším dalším cílem byl Trondheim. Bylo tu slunečno, teploučko, do 20 ° C. Chodili jsme v kraťasech a tričkách. Náš kemp byl na exkluzivním místě je zde klidný záliv s pískovým pobřežím, s velmi pozvolným vstupem do moře. Možná 100 metrů od kraje je zde možná 1 metr vody. Ráno bývá poměrně velký odliv a voda je přes 100 metrů od břehu. Písek po odlivu se přehřeje a tím, že během dne je opět příliv, tak se voda ohřívá jednak od slunce, jednak od přehřátého písku. A toto je také způsob, jak se dá asi 200 km pod polárním kruhem koupat v moři v celkem teplé vodě. Bylo krásně tak jsme se rozhodli vzít si kola. Hodili jsme je na střechu a odjeli do Trondheimu. Na místě hrobu sv. Olafa byla postavena v 11. století nynější největší trondheimská pamětihodnost a největší středověká stavba ve Skandinávii - Nidaroskatedralen. Je to opravdu obrovská stavba s úchvatnou západní fasádou, která je odshora až po spodek pokryta biblickými postavami a sochami norských biskupů a králů. Přišli jsme právě včas, protože jednou za den - ve 13.00 hod, bývá v katedrále varhanní koncert. Našli jsme si ještě místo k sezení a poslouchali krásný koncert ve velmi majestátních prostorách.Neumím si velmi představit, jak to kdysi mohli postavit. Celé z kamene. Vnitřek katedrály je osvětlené velmi střídmě, okna jsou vyskládány barevnými sklíčky s biblickými motivy. Každou půlhodinu pouštěli 30 lidí do věže katedrály, odkud byl krásný výhled na město. Nakonec jsem jel jen já, protože výstup nahoru byl velmi strmý po 172 schodech. A dobře, že jsme tam všichni nešli, neboť schody vedly místy v úplné tmě, poloměr točících schodů byl 65 cm, tak to opravdu nebylo pro děti. Krásný byl i přístav, nová zrekonstruovaná přístavní čtvrť, kde ze starých dřevěných hangárů velmi vkusně vybudovali nákupní středisko s množstvím restaurací s posezením venku u kanálech. Druhou nejzajímavější památkou v Trondheimu jsou staré skladiště na kůlech, které jsou na břehu řeky. Už jsou nefunkční, ale fasády mají pomalované, tak to spolu s řekou vypadalo celkem fotogenický. Celkem mě zaujala informace, že v minulosti se Trondheim stal nejdůležitějším poutním místem severní Evropy. Na místo sv. Olafa přicházeli poutníci z celé Evropy, plavili se loděmi z Islandu, Grónska, Faerských ostrovů. Pro evropské poutníků se stal hrob sv. Olafa severním dílem na růžici kompasu  Řím byl na jihu, Jeruzalém na východě a Santiado de Compostela na západě. Chudí i bohatí poutníci putovali sem z Osla až 25 dní, většinou však všichni pěšky. Tato pouť byla i považována za zkoušku souladu s bohem, protože se putovalo přes divoké hory, lesy a řeky. Poutní cesta byla obnovena v roce 1997. Ale pěšky poutníci už nechodí.

Cesta Trollů

Je úchvatná cesta vysekaná do skal, má 11 serpentin a sklon 1:12. Aby bylo řízení auta zajímavější, téměř celá cesta je prakticky jednoproudá. Základ byl nepotkat auto na místě, kde se s ním nedalo obejít. Cesta přechází před 180 m vysoký vodopád Stigfossen. Nahoru jsme vyšli asi za 30 minut bez větších problémů. Problémy nastaly vlastně až nahoru, kde jsme se nemohli vejít do cesty s protijedoucím kolonou aut.Nahoru se nám podařilo odstavit na parkovišti a šli jsme si prohlédnout cestu Trollů svrchu. Odtud je pohled nejkrásnější. Koupili jsme si tu pěkného velkého Trolla do sbírky suvenýrů a vydali se dál směrem do doliny Valldal. Tolik jahod jsme ještě neviděli. Pro mírné klima se jich zde pěstují na obrovských polích celé plantáže. Byly právě na nich sběrači a děti majitelů si privyrábali tak, že jahody prodávaly ve stáncích u silnice. Další zastávka - příjemné přímořské město Alesund, vzdálené asi 60 km.Alesund leží na úzkém proužku poloostrova ve tvaru rybářského háčku. Většina lidí však nebývá v centru, ale na okolních poloostrovech a ostrovech. Ty se snaží propojit mosty s pevninou. Já zajímavé, že jeden z ostrovů, který má pouze 200 obyvatel, propojili až 3,4 km mostem. Určitě nerentabilní investice, ale v Norsku je podobných staveb hodně. Naším hlavním cílem bylo alesundské akvárium. Akvárium není velmi velké, je tu spousta větších či menších akvárií a nádrží. Zajímavé byly nádrže asi 10x15 metrů, ve kterých plavaly ploché ráje. Když plavaly kolem lidí, tak už asi čekali na potravu, vyčnívaly z vody své ploské hlavy. Největší atrakcí je však 4 mil.. l mořské akvárium s mořskými rybami, které měly možná do 1,2 metru. O 13.00 hodině mezi ryby přišel potápěč s měchem plným ryb a chobotnic, kterými je krmil. Pěkná "podívaná". V Alesundu, ale iv celém Norsku je docela běžné vidět starých lidí (babičky i dědů) voziacich se na malých elektrických vozidlech krytých střechou. Byl to docela vtipný pohled vidět tři asi 80-leté babičky uháňajúce po cyklostezce ve svých vozidlech.Jedním z posledních našich cílů byl nejznámější a nejkrásnější fjord v Norsku - Geirangerfjord. Strmými serpentinami jsme se spouštěli níže ani níže k němu.Zastavili jsme asi na půl hodinky na vyhlídce nad fjordem. Počasí bylo vrtkavé, jednou jsme byli v oblacích a neviděli jsme nic, o pár minut jsme zase viděli na krásný smaragdově zelený fjord. Měli jsme štěstí, viděli jsme i vodopád Sedm sester a při Geiranger právě kotvilo 5 obrovských výletních lodí. Fjordy přesto, že jsou úzké, bývají někdy až po svůj konec hluboké několik set metrů. Takže i obrovské lodě s velkým ponorem mohou jít kolem okraji fjordu tak, jakoby se dotýkaly svými boky brál nad vodou. Vypadalo to docela efektně, když tam byly v takovém úzkém fjordu napěchované tolik "lodiská". Samozřejmě, že jsme si udělali turistiku kolem fjordu. Našli jsme zde při cestičce velmi mnoho lesních jahod. Leuška náramně chutnaly a nestíhali jsme je ani sklízet. Na příkrých svazích nad Geirangerfjordem je lze vidět na útesech opuštěné farmy. Kdysi zde žili lidé, pásli statek po svazích. Domy si někdy i schválně stavěly v nedostupném terénu a přístupné byly vytažením na laně. Mělo to své výhody. Když chodili královští úředníci vybírat daně, tak si sedláci lana chytře jedli nahoru, a tak se vyhnuli placení daní. Jak jednoduché. Horší to měli s dětmi, neboť ty jim mohli z útesů popadat dolů. Tak když se šli hrát před dům, tak je uvazovali lany. Zastavili jsme se také v zábavním parku Hunderfossen. Je to zábavný park pro malé děti. Všechny atrakce tam byly pro děti tak do 8 let. Ideální pro nás. Všechno tu bylo už zdarma, takže nám zbývalo už jen obejít jednu atrakci za druhou. Já jsem si byl odzkoušet jízdu autem na elektřinu. Velmi ho tam propagovali. Bylo to dvoumístné auto, pěkně vypadající, s obrovským kufrem. Nejzajímavější však byl pohon na elektromotor. Auto na jedno dobití ujede 210 km, maximální rychlost 100 km / hod, 50 km / hod za 6 sekund - slušné zrychlení. Za noc se v pohodě nabije, ideální jako druhé auto do roboty, na nákupy atd.. Co bylo zajímavé, šlo úplně potichu, jen trošku hlučnější bylo při zpomalování. Tehdy se zapíná rotor a energii využíval na dobíjení baterky. Ptal jsem se, kolik to sežere elektřiny na jedno dobití - nevěděli. Prý to není v Norsku podstatné. Elektřinu zde mají velmi levnou 0,5-0,6 NOK / kW, čili kolem 0,07 €. Výborná cena. Elektřinu vyrábějí vodní elektrárny, takže se vozí vlastně zdarma. Tyto vozy jsou zvýhodněné i daňově.Neplatí se za ně daně, neplatí nic na mýtném, mohou jít i do zakázaných zón, mohou jezdit v městech v rychlých pruzích, které jsou speciálně využívány pouze autobusy a taxíky. Auto potřebuje minimální údržbu. Baterie vydrží 1000 nabití, čili cca 170.000 km jízdy. Což je dost. To auto mělo jedinou chybu, a to cenu, stálo 200.000 NOK (cca 27 500 €) je přece jen dost. Ale to je norská cena, u nás by se dalo koupit lze za polovinu.Ale tak u nás je zase mnohem dražší elektřina. Vždyť uvidíme za 10 let, možná to bude úplně normálně vidět takového auta na cestách. Ihned mi napadla malá vodní větrná elektrárna a s takovým autem se můžeme vozit zcela zdarma . Tolik našich zápisků z cest po Norsku. Bylo nám krásně. Viděli jsme kus světa, děti to zvládli na jedničku, technika nás nezklamala, vše fungovalo, jak mělo. Ještě pár týdnů bychom vydrželi. Boty máme toulavé, tak jsme od té doby absolvovali další cesty, ale o nich až někdy příště.