čtvrtek 19. prosince 2013

Dobrodruh.sk Team se zúčastnil rally Budapest - Bamako

 Start rally Budapesť - Bamako


Byla třeskutá zima, mínusové teploty, když jsme se vybrali na první kilometry tohoto velkého dobrodružství. Do Budapesti jsme dorazili 25.1. na oběd v dobré náladě, která nám mírně klesla, když jsme spatřili množství přibližně 150  velkých terénních a speciálně upravených aut. My jsme se totiž na tuto rally vybrali mnohem skromněji s naším autíčkem Citroen. Bylo sice speciálně upravené, se zpevněným podvozkem a opanceřovanou  olejovou vanou. No měřit síly s velkými motory a náhonem 4x4 našich konkurentů nato se nedalo ani pomyslet. Ve skutečnosti jsme však nad tím ani neuvažovali.
Protože tato amatérská rally je rozdělena na dvě části, soutěžní - racing a nesoutěžní - touring bylo tu i pár  obyčejných  aut, jakož i to naše. Z uvedeného je zřejmě každému jasné, že naše posádka se přihlásila do nesoutěžní kategorie - touring, protože naším hlavním cílem nebylo vyhrát. Chtěli jsme poznávat okolní krajinu, lidi, tradice a běžný život v těchto poměrně málo navštěvovaných zemích. A kudy vlastně vedla trasa?Křížem přes jižní Evropu, ze španělského města Algeciras trajektem do Maroka cca.80 Euro za auto + 4 lidé,  dále do Mauritánie, Senegalu a konečně s cílem v Guinea Bissau. To vše po cestách necestách. V plánu bylo skoro 9000 kilomtrů za přibližně dva týdny, přičemž na startu nás ničila třeskutá zima, ale za několik dní v Africe dosahovaly teploty třicet stupňů.Je však třeba upřesnit, že cíl nebyl v hlavním městě země Mali - Bamaku. Jelikož v Mali vypukla koncem roku 2012 občanská válka. Cíl Ralle tak byl přesunut do malé země Guinea - Bissau jižně od Senegalu, o níž jsem vlastně před touto cestou ani neslyšel.O tom však později.

Marseille, Gibraltar, Maroko


Cestou jsme navštívili krásné města jako francouzské Marseille, zda anglický Gibraltar úplně na jihu Evropy, kde se také nachází nejjižnější bod našeho kontinentu, tzv. Europa point. Zde jsem zažil zajímavé setkání s anglickým přístavním dělníkem, který když spatřil slovenské vlajku na našem autě začal křičet Slovakia, Slovakia..Přátelský jsem mu podal přes plot přístavního skladiště ruku a on řekl: My footbal club is Slovan Bratislava. Z toho mi padla čelist, ale o to pevnější byl stisk mé ruky.V Maroku už na nás čekala ta správná exotika a teplé počasí. Hned první noc jsme přespali ve velmi pěkném městě Tetouan a užili si orientálních večerní atmosféry v uličkách starého města - medina. Jaký to byl jen rozdíl mezi zimním  počasím ve Střední Evropě a teplým vánkem orientálního jihu.Osobně se mi však nejvíce líbilo město Marrakech s jeho živou noční atmosférou na centrálním náměstí. Naše nálepkami polepené auto přitom všude poutalo pozornost a během celé rally jsme se místy cítili jako cestovatelé Zigmund a Hanzelka na svých výpravách světem.

Mauritánie je pouštní krajina


Mauritánie je země poměrně smutná  kromě pouště a hlavního města. Ale i poušť má své kouzlo. Její nedozírnost a opuštěnost. Cítili jsme tu nekonečnou sílu přírody, s níž zde bojovala svůj boj pouze úzká čára asfaltové cesty. Jinak kolem žádná civilizace, jen písečná pustina, stáda velbloudů a sem-tam stany pouštních nomádů - Berberů. Je přitom zajímavé, že ne jednou jsme vedle stanu viděli zaparkovaný zánovní mercedes.


Senegal - barevná Afrika


Senegal je už krajinou černé Afriky. Zde žijí čistě černoši a podle toho to také vypadá.Vše září veselými barvami, je tu rušnější, temperamentnější, jakoby veselejší. Na druhé straně je zde i velká chudoba, lidé žijí ve velmi skromných příbytcích často pouze z hlíny a slámy, jako před stovkami let. Jelikož celá rally měla i humanitní charakter, právě v Senegalu jsme se rozhodli rozdat naše charitativní dary, které jsme s sebou vlekli až ze Slovenska. Knihy pro děti, pera, sešity, trička a různé školní pomůcky. Našli jsme si tak jednu malou vesničku, vešli znenadání do místní školy a dali na rok dětem a jejich rodičům obrovskou radost.

Guinea Bissau patří mezi nejchudší země Afriky

    
 Lidé žijí především z rybolovu a zemědělství a jak jsme později zjistili, elektřina se ve většině měst zapíná až večer po sedmé. Silnice na venkově jsou většinou pouze z hrbolaté červené hlíny, až v okolí hlavního města Bissau se změnily na asfaltky. Navíc, naposledy zde vlastního prezidenta zavraždili v roce 2009 přímo v prezidentském paláci. Guinea Bissau se však nakonec ukázala jako na první pohled veselá krajina přátelských lidí. Celkově, jsme během celé cesty měli štěstí a problematické osoby se nám jakoby mávnutím kouzelného proutku vyhýbali. A nedá se přitom říci, že by jsme přecházeli mírumilovné území.Přes vesničky jsme jeli proto krokem, co využili malé děti, ověsili nám auto jako hrozen vína a ti největší rošťáci se snažili uvolnit ze střechy auta stany, karimatky a další drobnosti. Pokud bychom rychle nezastali, zřejmě bychom o všechno přišli.Děti se rozprchli na všechny strany. Nemohli jsme se ně ani dlouho zlobit. Jen jsem se snažil vžít od jejich kůže, když jsem jako malý chlapec s otevřenými ústy zíral na výdobytky západního světa. Také bych udělal všechno proto, abych si je mohl užít. V cíli, v hlavním městě Bissau byl právě v době našeho příjezdu čtyřdenní festival - karneval. Nikde se nepracovalo, v ulicích byly tisíce lidí a všude vládla zábava a živelná atmosféra. To byla ta nejpříjemnější tvář Afriky. Beztarostná veselost, temperament a zábava.

Zajímavosti


 Staré centrum města Saint Louis v Senegalu se nachází na ostrově, který je s pevninou propojen asi čtyři sta metrovým mostem. Ten svého času navrhl slavný Gustave Eiffel. Saint Louis padlo do rukou Francouzům v roce 1659 a udělali z něj hlavní město francouzské koloniální Afriky, přičemž celý Senegal ovládli koncem 19.století. Vládl tu sice chaos, množství lidí na ulici, odpadky, pouličních prodavačů a naoko neorganizovaný zmatek. Ale na druhé straně bylo všechno barevné, pestré, veselé a temperamentní. Historické centrum se starými francouzskými koloniálními budovami, mi připomínalo města evropského typu. Na údržbě domů se už sice po odchodu Francouzů po dlouhá desetiletí nepohnulo ani prstem, i tak má však své neopakovatelné kouzlo. V Mauritánii v říjnu roku 2012 postřelila vojenská hlídka vlastního prezidenta Muhammada uld Abdal Azíze.  Na jeho konvoj spustili palbu členové hlídky asi 40 kilometrů od hlavního města.   Guinea Bissau je někdejší portugalská kolonie. A tak, přestože v téměř všech okolních státech je druhým jazykem vedle domorodé francouzštiny v Guinea Bissau je to portugalština. Domácí však běžně rozumějí také francouzsky.

O Rallye

Trasa vedla celkově přes čtyři africké země - Maroko, Mauritánii, Senegal a Guinea Bissau. V roce 2014 bude cíl v zemi Gambie. Celá trasa měla přibližně 8500 až 9000 kilometrů. Podle toho, z kterého místa se posádky přeplavili trajektem do Maroka.  Z Guinea Bissau jsme se vrátili letecky, auto jsme nechali v Bissau. Vrátit se zpět autem by se už časově ani finančně nevyplatilo. Náklady celkem na osobu přibližně 3000 Euro v případě 4 členné posádky. V ceně jsou veškeré náklady, včetně letenky, benzínu, auta, poplatků za startovné atd.

1 komentář :

  1. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milovník střední školy, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte doktora Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Viber prostřednictvím +2347013499818

    OdpovědětVymazat