čtvrtek 19. prosince 2013

Umíte si vybrat správné off-road pneumatiky?

Chystáte se na dobrodružnější výpravy vlastním terénním autem?Pokud se plánujete vydat i mimo běžné asfaltové cesty, měli byste myslet na výběr správných off-road pneumatik. Nenechte se překvapit selháním v nehostinných podmínkách a 2x si rozmyslete, co si na své terénní vozidlo obujete.Koneckonců vám to může ušetřit i spoustu peněz.

Na jaké disky obouvat?


Ještě před samotným výběrem terénních pneumatik je neméně důležitou otázkou i výběr správného disku, na který se bude pneumatika obouvat. Hliníkové disky nebo disky z jiných slitin  např. dural  jsou lehčí, méně zachycují nečistoty a mají lepší trakci na pevném povrchu. Navzdory jejich větší pevnosti jsou však poměrně křehké a navíc jsou náchylnější na povrchové poškození. Při skutečných offroad aktivitách tedy doporučujeme využívat plechové, tedy ocelové disky, které jsou pružnější a méně náchylné k poškození. V terénu koneckonců nejde o vzhled, ale především o funkčnost.Převod trakce na vozovku je podstatou pneumatiky. Pokud cestujete po klasických silnicích, zkomplikovat jej mohou pouze špatné podmínky jako déšť či sníh. Výběr je tedy většinou jednodušší. Při jízdě v terénu jsou však vynakládány mnohem větší požadavky na to, aby pneumatika zvládla svou základní funkci. Nejenže se často mění okolní podmínky častěji, ale především samotný podklad   vozovky se může měnit každým kilometrem. Taková pneumatika tedy musí zvládat štěrk, bláto, vodu, led, sníh, písek a mnohem více.První krok při výběru pneumatiky je tedy uvědomění si samotného účelu. To závisí hlavně na poměru cestování po klasických silnicích a mimo ně. Tento poměr pak určuje, na jakou kategorii pneumatik se zaměřit z hlediska určení. Pokud totiž cestujete 90% času po asfaltu s občasným výletem do terénu, je vhodné myslet na kompromis, který vám zajistí lepší spotřebu i bezpečnost na asfaltové silnici. Tímto kompromisem jsou tzv.. all-terain pneumatiky, které jsou určeny do všech podmínek, tedy i do těch nenáročných. Jsou spolehlivé v lehčím terénu a zároveň dokáží udržet vaši spotřebu na uzdě.


Pokud však víte, že terén je vaší doménou a půjde opravdu do tuhého, priority jsou někde úplně jinde. Pneumatiky do náročného terénu jsou těžké, mají extrémně hluboký dezén, tvarem přizpůsoben konkrétnímu použití a vyztužené stěny, které vydrží i prudké nárazy a střety s ostrými kameny. Tyto pneumatiky bývají univerzální, ale i s preferencí pro určité druhy povrchů. Důležité tedy je dopředu si zvážit, po jakých površích se budete přemisťovat. Dezény pneumatik určených primárně na bláto se totiž například výrazně liší od pneumatik určených do písku. Jejich společné znaky, jako hluboký dezén a robustnost, jsou však společné a zároveň je předurčují k absolutní nevhodnost na zpevněné cesty. Ve vyšších rychlostech takové pneumatiky na cestě plavou , spotřeba je většinou astronomická a navíc měkčí směs se na silnici výrazně ničí a dezén mizí před očima.Speciální kategorií jsou pneumatiky určené do zimních podmínek. Jejich dezén je tvořen výraznými a členitými lamelami, které zajišťují dobrou ovladatelnost a trakci a jsou stvořené pro boj se sněhem. Tyto pneumatiky mají i speciální směs, díky které se pneumatika přizpůsobí terénu i v extrémně nízkých teplotách. Některé extrémnější verze pro čistě arktické podmínky mají i hroty pro zajištění trakce na ledu a sněhu.Pro jízdu v terénu jsou stále oblíbenější čtyřkolky. Neboť se nejedná o žádných polykače kilometrů, pneumatiky jsou většinou přizpůsobeny pro čistě terénní povrch a jsou vhodné i do písku. Mají většinou horizontální strukturovaný dezén, který zabraňuje zaboření iv nejměkčím povrchu.


Jak vybrat správný rozměr?
Řídit se třeba samozřejmě technickým průkazem. Výška a šířka pneumatik se ale odvozuje od hmotnosti vozidla. Vozy do 1,4 t mají pneumatiky, které nemusí přesahovat celkovou výši 84 centimetrů a šířku 25 centimetrů. Lehké terénní vozidla s hmotností do 1,8 t mají pneumatiky do výšky 91 cm, šířce 30 centimetrů. Středně těžké vozy do 2,2 t mají pneumatiky až do výšky 97 a šířky 36 centimetrů.

Žádné komentáře :

Okomentovat